maandag 2 maart 2009

'Agent mag niet advies over aangifte geven'


'Agent mag niet advies over aangifte geven' - Gooi en Eemlander:

"Blaricum, Huizen - Blaricummer Rob Bruintjes heeft van de Nationale Ombudsman gedeeltelijk gelijk gekregen in zijn aangiftezaak bij de politie Gooi en Vechtstreek.
Het Hart voor Blaricum-raadslid raakte oktober 2008 verzeild in een schermutseling in Huizen waarbij hij van achteren werd aangevallen. Volgens Bruintjes was er sprake van mishandeling en adviseerde een motoragent hem geen aangifte te doen omdat justitie dit soort zaken vaak seponeert. Bruintjes vond dit, in combinatie met nog twee klachten over de moeite die hij moest doen om de zaak op papier te krijgen, belachelijk. Zeker omdat de politie hamert op aangifte doen. De Blaricummer maakte eerst bezwaar bij de klachtencommissie van de politie en stapte vervolgens naar de Nationale Ombudsman. ,,Ik ben het met de klachtencommissie eens dat het onder geen enkele omstandigheid te verdedigen is dat een politieambtenaar u het advies zou geven om maar geen aangifte te doen. En dat hij zich onder alle omstandigheden moet onthouden van persoonlijke uitspraken hierover. Hoe hij het ook heeft bedoeld.''"


Scheiding der machten zou in Nederland ingevoerd moeten worden. Het is niet aan een politieagent om op de stoel van het OM te gaan zitten, maar dat gebeurt wel heel vaak. Zo ook in mijn geval, zelfs enkele malen. Mijn eerste mountainbike is uit mijn huis gestolen, zonder inbraakschade. Op het bureau gooi- en vechtstreek heb ik getracht aangifte van insluiping en diefstal te doen. Dat is echter niet gelukt.

Ik heb aangedrongen dat ik wilde dat de technische recherche langs zou komen om vingerafdrukken van de voordeur te nemen. De dader is volgens de agente die mij te woord stond binnengekomen door te 'flipperen' met een creditcard tussen de deur en de deurpost en het slot zonder schade te openen. Ze wist meteen te vertellen dat het om Bulgaren of Roemenen ging en dat het Openbaar Ministerie daar geen werk van gaat maken. Dat eerste betwijfel ik bij gebrek aan bewijs ten zeerste, zij is nooit ter plaatse komen kijken. De fiets is weggenomen, de deur gesloten, aldus is er niet ingebroken. Ze zou wel even kijken of er iemand langs kon komen. Onverrichter zaken ben ik naar huis gekeerd en ik heb een uur zitten wachten tot er iemand kwam. Bureau maar eens gebeld om te vragen waar ze bleven. Mij werd verzekerd dat er iemand langs zou komen. Na drie kwartier kwamen inderdaad twee agenten een kijkje nemen. Ze zwamden een verhaal over inbraakpreventie, dievenklauwen, nachtsloten etc. Ze wilden niet begrijpen of inzien dat dit hier niet aan de orde is, immers is er niet ingebroken maar ingeslopen. Zelf weet ik allang hoe het zit kwa inbraakpreventie en zit niet op dergelijke verhalen te wachten. Ik wil dat de bewijssporen opgenomen worden. De technische recherche is nooit langsgekomen, terwijl betreffend busje wel een paar honderd meter verderop in de straat op nummer 155 bij de technisch rechercheur thuis voor de deur geparkeerd stond te niksen. Een van de zwets-agenten heeft de sporen vernietigd door de deurknop aan te raken en vast te pakken. Mijn fiets heb ik uiteraard nooit terug gezien. Dader gaat vrijuit en opname van aangifte is door de politie geweigerd. De racistische vooringenomen agente wist immers al dat het om allochtonen gaat (hoe ze dat kan weten is een raadsel) en tegen allochtonen kan je bij de racistische politie gooi- en vechtstreek nou eenmaal geen aangifte doen.

Ander voorbeeld. Een maal ben ik thuis voor de deur met de dood bedreigd door twee marokkanen. Tegen hun zin had ik voor de auto van hun ouders de weg overgestoken. Papa achter het stuur van zijn rode Opel, dikke mama hoofddoek op de bijrijdersstoel, rozenkrans aan de achteruitkijkspiegel, U kent het wel. De twee agressieve naffertjes sprongen achter uit de wagen en zetten mij klem en zeiden dat zij mij dood gingen maken omdat ik hun voor had moeten laten gaan. Na het incident ben ik meteen naar het bureau gegaan om aangifte te doen. Aanvankelijk was de politieagent die mij te woord stond geinteresseerd. De interesse verdween onmiddelijk toen hij begreep dat het om naffers ging. Deze politie-racist zei dat het niet mogelijk is om aangifte te doen tegen marokkanen omdat het OM er toch niets mee doet.

Zie de gelijkenis met het relaas van Rob Bruintjes. Daarbij komt dat als er wel een proces verbaal opgemaakt zou worden, aldus de agent, dat de familie van de marokkaantjes dan via hun advocaat mijn huisadres gaat opvragen en mij dan mijn leven lang thuis lastig blijft vallen. De agent ging dus op de stoel van de officier van justitie zitten, scheidde de machten niet en weigerde c.q. verzuimde zijn werk te doen. Hij wist me alleen aan te raden dat als ik ruzie zou hebben met een marokkaan, dat ik hem dan helemaal dood moet slaan, mij bij de rechter beroepen op zelfverdediging want dan zou het leed uiteindelijk het kleinst zijn. Wat een belachelijk advies, en dat van iemand die wetsdienaar zou moeten zijn. 'To serve en protect you' geldt niet voor de politie gooi- en vechtstreek. Ook was het niet mogelijk aangifte te doen wegens overtreding van grondwetartikel 1 en artikel 137 van het wetboek van strafrecht tegen deze racistische agent. De agent zou wel een mutatie maken, wat in de praktijk betekent linkeroor in rechteroor uit en zo de afvalbak in. Later ontkende een andere racistische agent (zijn naam is mij bekend) dat ik op het bureau geweest zou zijn om dit incident te melden, omdat het niet in het systeem zou staan. Het is ongehoord hoe de feiten door de racistische dienders stug ontkend worden.

Mensen met de dood bedreigen is dus toegestaan in Nederland, althans als je noord-afrikaan bent. Als autochtoon mag dat natuurlijk niet van de racistische ambtenaren. Inmiddels weet ik niet waar je in Nederland nou het meest voor moet uitkijken en wie je het meest moet zien te mijden om veilig door het leven te gaan: naffers of politieagenten? Rest mij nog te vragen wat de etnische achtergrond van de dader is die Rob Bruintjes heeft aangevallen? Een keer raden? Wanneer krijg ik mijn mountainbike terug?

Dit land is heel, heel diep gezonken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten